Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak se točí písnička

6. 12. 2007
 S nástupem zvuku musel (nejen) český film řešit nové technické problémy. Diváci i producenti si vymohli nepsané pravidlo, že v každém filmu by měla být alespoň jedna písnička, takže technický personál musel vymyslet nejen to, jak co nejlépe snímat dialogy, ale také jak dobře natočit hudební útvar. Jak to někdy dopadalo, o tom svědčí okouzlující výpověď Jiřího Voskovce. Historka se váže k filmu Jindřicha Honzla Pudr a benzin (1931) a k písni Ezop a brabenec:

 „Bylo to poprvé v českém filmu, kdy zvuk byl nahráván v exteriéru. Najali jsme z Paříže pojízdnou zvukovou aparaturu se dvěma inženýry, do lesa jsme zavezli koncertní piano, které se promptně rozladilo, načež mezi záběry, jak se měnila teplota a vlhkost vzduchu, muselo být znovu a znovu laděno. Ježek nás doprovázel, zatím co mu padalo na klávesy podzimní listí a za krk jehličí, štípali ho komáři, vítr hučel v mikrofonech, a my zpívali falešně, protože jsme doprovod za svistu meluziny v borovicích sotva slyšeli. Bylo to celé nákladné dezastr, zaviněné naší umíněností, že budeme zpívat za doprovodu přírodních zvuků i se zpěvem ptactva nebeského. Ve filmu pak ptactvo nebeské slyšet bylo, ale naše slova sotva.“

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Nesmysl,

(krmič, 13. 2. 2008 15:04)

žádní ptáci v té písničce slyšet nejsou, pokud skutečně v reálu byli, tak to zcela zaniká v šumu nedokonalého zvukového záznamu. Hlasy herců jsou naopak slyšet dokonale. Snad jenom klavírní doprovod je na dnešní zvyklosti poněkud slabý. Schválně jsem si tu scénu opakovaně poslechl. On už si to Voskovec asi k stáru v Americe dovedl sotva vybavit, jak ten film vypadal.
Naopak je zajímavé, co jednou říkala myslím Ljuba Hermanová, že totiž se v těch dřevních dobách písničky točily jako postsynchron, což je velmi obtížné, skoro nemožné. (Dnes se používá playback, tedy na předem nahranou hudbu hrají herci svou akci na scéně.) Kdoví, jestli ta scéna ve filmu Pudr a benzin nebyla taky opravená postsynchronem, pokud by v kontaktu byla dopadla opravdu tak špatně, jak Voskovec tvrdí. Ale moc se mi to nezdá.

Jenomže

(Honza, 6. 1. 2008 12:35)

to bys musel brát v úvahu i Babičku, tam Viktorka také haleká na splavu. Já myslel, že těmi písněmi jsou míněny dobové šlágry. A v selských dramatech jsou pokud vím lidové písně v různé interpretaci.

Výjimky potvrzující pravidlo

(Přemek, 4. 1. 2008 16:27)

...samozřejmě existují, ale po pravdě - i v selských dramatech jsou písně, né? třeba Jan Cimbura..

Reaguji

(Honza, 4. 1. 2008 12:37)

na poznámku, že v každém filmu má být písnička. A co třeba selská dramata z 30. a 40. let? Tam většinou někdy nejsou. Tak jak to teda je myšleno?